De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) zal de duurzaamheidsrapportagevereisten voor bedrijven in heel Europa, inclusief Duitsland, aanzienlijk uitbreiden. Terwijl Duitsland zich voorbereidt op de implementatie van deze EU-richtlijn in nationale wetgeving, zullen veel bedrijven worden getroffen en geconfronteerd worden met extra verplichtingen in hun bedrijfsrapportages. In dit artikel leggen we uit wat de CSRD inhoudt, de belangrijkste onderdelen ervan en hoe Duitsland zich voorbereidt op de invoering.
Wat is de CSRD?
De CSRD bouwt voort op de Non-Financial Reporting Directive (NFRD) en vereist dat een veel breder scala aan bedrijven duurzaamheidsrapportages maakt. In tegenstelling tot eerdere regelingen verplicht de CSRD niet alleen grote ondernemingen, maar ook veel middelgrote bedrijven en kleine beursgenoteerde bedrijven om te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties. Dit betekent een aanzienlijke verschuiving in de verantwoordelijkheid van bedrijven, met name op het gebied van milieu-, sociale en governancekwesties (ESG).
Belangrijk is dat de CSRD verder gaat dan enkel rapporteren over interne activiteiten. Bedrijven moeten nu ook informatie verstrekken over hun volledige waardeketen, wat betekent dat rapportageverplichtingen zich uitstrekken tot leveranciers en andere partners.
Wie Wordt Getroffen?
De CSRD is van toepassing op een breed scala aan bedrijven, waaronder:
- Grote bedrijven die aan ten minste twee van de volgende criteria voldoen: meer dan 250 werknemers, meer dan 40 miljoen euro aan omzet, of een balanstotaal van meer dan 20 miljoen euro.
- Beursgenoteerde kleine en middelgrote ondernemingen (MKB’s), die eerder vrijgesteld waren van veel rapportageverplichtingen.
- Dochterondernemingen van grote bedrijven, die in de geconsolideerde rapporten van hun moedermaatschappij zullen worden opgenomen.
Wat Zijn de Belangrijkste Rapportageverplichtingen?
De CSRD introduceert verschillende belangrijke veranderingen in de duurzaamheidsrapportage:
- Uitgebreidere Rapportagescope: Bedrijven moeten toelichten hoe hun strategieën in lijn zijn met wereldwijde klimaatdoelen, zoals het Akkoord van Parijs. Ook moeten sociale kwesties en goed ondernemingsbestuur uitgebreid worden behandeld.
- Derde-partij Audits en Gestandaardiseerde Formaten: De rapporten moeten worden gecontroleerd door externe partijen en gepubliceerd in een gestandaardiseerd elektronisch formaat om transparantie en vergelijkbaarheid te waarborgen.
- Integratie in Financiële Rapporten: Duurzaamheidsrapporten zullen niet langer aparte documenten zijn, maar moeten worden geïntegreerd in het bestuursverslag van het bedrijf, wat zorgt voor een duidelijker verband tussen duurzaamheid en financiële prestaties.
Het Implementatieproces in Duitsland
Duitsland is al vergevorderd met de omzetting van de CSRD in nationale wetgeving. De federale overheid heeft een ontwerp gepresenteerd dat nauw aansluit bij de eisen van de EU. Dit is een aanzienlijke onderneming, en het land haast zich om het noodzakelijke juridische kader op tijd in te voeren om aan de EU-deadlines te voldoen.
Op 27 september 2024 beoordeelde de Duitse Bundesrat (de federale raad) het wetsontwerp van de regering en gaf uitgebreide opmerkingen over het voorgestelde beleid. Hoewel de Bundesrat de algemene doelstellingen van de CSRD ondersteunt, uitte het ook zorgen over de aanzienlijke administratieve lasten die bedrijven zullen ondervinden.
Uitdagingen voor Bedrijven
- Verhoogde Bureaucratische Lasten: De vereisten van de CSRD voor uitgebreide gegevensverzameling, rapportage en audits zullen voor veel bedrijven, met name kleine en middelgrote ondernemingen (MKB’s), een zware administratieve belasting vormen. Veel MKB’s zullen ook indirect worden beïnvloed doordat zij duurzaamheidsgegevens moeten verstrekken aan grotere bedrijven waarmee zij samenwerken.
- Tekort aan Gekwalificeerd Personeel: De Bundesrat wees op het huidige tekort aan gekwalificeerd personeel om de duurzaamheidsrapportage af te handelen. Bedrijven zullen middelen moeten vrijmaken en werknemers moeten opleiden om aan de eisen van de CSRD te voldoen, wat de focus op andere essentiële projecten kan verstoren.
- Overlap van Rapportageverplichtingen: Er bestaat een risico op overlap met bestaande nationale en Europese rapportageregels, zoals de Duitse wet op ketenverantwoordelijkheid (LkSG). De Bundesrat heeft opgeroepen tot harmonisatie van rapportageverplichtingen om dubbele administratieve lasten te voorkomen.
Ondersteuning voor MKB’s
De Bundesrat uitte ook zorgen over de druk die de CSRD op MKB’s legt. Hoewel veel MKB’s niet rechtstreeks hoeven te rapporteren onder de CSRD, zullen ze toch gegevens moeten verstrekken aan hun grotere handelspartners. Om deze last te verlichten, heeft de Bundesrat voorgesteld een “Value-Chain Reporting Cap” in te voeren, waardoor MKB’s schattingen of samenvattende gegevens kunnen verstrekken in plaats van gedetailleerde informatie.
Aanbevelingen voor Bedrijven
Voor bedrijven die door de CSRD worden getroffen, is het belangrijk om nu al voorbereidingen te treffen. Enkele belangrijke stappen zijn:
- Evaluatie van Huidige Rapportagesystemen: Bedrijven moeten hun bestaande rapportagekaders beoordelen en aanpassen aan de nieuwe eisen van de CSRD.
- Duurzaamheidsstrategie: Het afstemmen van bedrijfsstrategieën op ESG-doelen zal van cruciaal belang zijn voor langetermijnconcurrentievermogen onder de CSRD.
- Opleiding van Werknemers: Medewerkers moeten worden opgeleid om de nieuwe rapportagestandaarden te begrijpen en toe te passen in de dagelijkse bedrijfsvoering.
- Investeren in IT-oplossingen: Digitale tools voor gegevensverzameling en -analyse zullen essentieel zijn om effectief toezicht te houden op de volledige waardeketen.
Conclusie
Hoewel de CSRD aanzienlijke uitdagingen met zich meebrengt, met name wat betreft de administratieve lasten en personeelsbehoeften, biedt het ook kansen. Bedrijven die uitblinken in transparante duurzaamheidsrapportage zullen profiteren van meer geloofwaardigheid bij investeerders, klanten en andere belanghebbenden die steeds meer waarde hechten aan ESG-factoren.
De implementatie van de CSRD in Duitsland markeert een keerpunt voor duurzaamheid in het bedrijfsleven in Europa. Door tijdig voor te bereiden kunnen bedrijven niet alleen zorgen voor naleving, maar zichzelf ook positioneren als leiders in verantwoord ondernemingsbestuur en milieubeheer.
- Mededingingsrecht en Terugnameplicht voor Oude Elektronische Apparaten in Duitsland - oktober 19, 2024
- Contract voor de latere installatie van een geleverde batterijopslagsysteem doorgaans wordt geclassificeerd als een koopovereenkomst met installatieverplichting - oktober 19, 2024
- Waarschuwingsbrieven mogelijk in Duitsland: schending gegevensbescherming kan worden vervolgd door concurrenten - oktober 13, 2024