Auteursrecht en bedrijfslogo en Duitsland: Een logo kan natuurlijk ook een auteursrechtelijk beschermd werk zijn volgens § 2 I Nr. 4, II UrhG, zoals het Landgericht München aan de hand van een voorbeeld kon benadrukken:
Volgens § 2 II UrhG zijn werken in de zin van het auteursrecht alleen persoonlijke intellectuele scheppingen, en dat is wat het grafisch ontwerp van de letters … door verweerder is. Als we kijken naar de belettering, de helling van de letters, de “langwerpige” letter … en de “lus” aan het einde van het logo in het oog springen. Over het geheel genomen wordt de hier te beoordelen belettering gekenmerkt door een speelse esthetiek (zie ook OLG München, beslissing van 16 juli 2014, 29 U 4823/13, bijlage B 26).
Bovendien spreekt het feit dat verweerder het logo onbetwistbaar in 50 verschillende varianten op papier heeft gezet, voor een groot aantal ontwerpmogelijkheden, en de door eiser aangehaalde uitspraken (bijv. BGH NJW 1958, 1585 – Candida; OLG München GRUR Int 1981, 180 – John Player; OLG München, NJW-RR 1989, 1191; OLG Keulen, GRUR 1986, 889 – ARD 1) spreken het vermoeden van voldoende creativiteit niet tegen. De ontwerpen of lettertypes waarop deze beslissingen zijn gebaseerd, zijn geen graffititags, waarvoor – in tegenstelling tot bijvoorbeeld een gebruikslettertype – het creatieve en esthetische element van bijzonder belang is. Het Bundesgerichtshof heeft inmiddels ook uitdrukkelijk geoordeeld dat werken van toegepaste kunst niet duidelijk superieur hoeven te zijn aan het gemiddelde model (afstand van de eerdere andersluidende jurisprudentie in BGH, GRUR 2014, 175 – Geburtstagszug).
Landgericht München I, 37 O 28164/13
Het resultaat mag geen verrassing zijn: een logo kan natuurlijk auteursrechtelijk worden beschermd. In elk afzonderlijk geval moet worden nagegaan of het logo in kwestie daadwerkelijk een voldoende mate van creativiteit heeft bereikt. Dit kan echter zeer snel worden bereikt, vooral in het geval van ongebruikelijke ontwerpen.
Auteursrechtelijke bescherming vereist geen speciale stappen; het ontstaat automatisch door de wet op grond van creatie. En iedereen die zijn eigen logo onrechtmatig gebruikt of wijzigt, heeft recht op een voorlopige voorziening. Je moet echter ook overwegen om in ieder geval je eigen logo of bedrijfslogo te beschermen onder het merkenrecht.
- Mededingingsrecht en Terugnameplicht voor Oude Elektronische Apparaten in Duitsland - oktober 19, 2024
- Contract voor de latere installatie van een geleverde batterijopslagsysteem doorgaans wordt geclassificeerd als een koopovereenkomst met installatieverplichting - oktober 19, 2024
- Waarschuwingsbrieven mogelijk in Duitsland: schending gegevensbescherming kan worden vervolgd door concurrenten - oktober 13, 2024